in groundwork

loose ends /15/ pomocná slovesa, základní informace

level_line
useful_line

pomocná slovesa jsou slovesa, pomocí nichž se tvoří některé komplikovanější časy, otázky a zápory. konkrétně se takto používají be, do a have
division_line
začneme nicméně u naprostých základů. pomocná slovesa v následujících příkladech pomáhají vytvářet dotazy a zápory, to je jejich základní funkce

is it going to happen soon? were you paid well? am I allowed to speak?
do I know you? did you wait long? does it really matter?
how long has she been here? I‘ve been thinking about you

občas se naskytnou věty, kde je stejné sloveso jak plnovýznamově tak i jako pomocné sloveso, což bývá ve třídě obvykle důvodem k bezbřehému veselí

what do you do?
we have had the house for years

začátečníci by při tvorbě nejjednodušších časů měli mít na paměti následující pravidlo: nelze spojovat do a ing tvar a nelze spojovat be a základní tvar. obojí slýchávám v kursu poměrně často

where do you going?
is she know me?

pozor na obraty, jejichž základním stavebním kamenem je sloveso be, jako jsou be going to, be allowed/able to nebo be supposed to, kdy se otázky a zápory netvoří pomocí do/does/did, nýbrž pomocí tvarů slovesa be

were you allowed to listen? (did you allowed)
he isn’t going to say it (he doesn’t going to)
how are we supposed to know that? (do we supposed)

a pozor také na sloveso have, u něhož se zápory a otázky v čím dál větší míře tvoří pomocnými slovesy a nikoli napřímo (we haven’t a carhave you syphilis?). totéž platí pro have to jako muset, na to velký pozor

I don’t have a lot of money. how much do you have?
why do we have to work all day when your brother doesn’t have to move a finger around here?

pokud se ptáte “kdy je tedy možné použít haven’t?”, odpověď zní: tam kde je have pomocné a nikoli plnovýznamové sloveso

haven’t I done enough work already?
this room hasn’t been painted in years

to byly rudimentární znalosti, jimiž by měl být vybaven každý začátečník. ale i mnohé z následujících znalostí by se měly nacházet už v arzenálu začínajícího studenta
division_line
naučit se správně používat pomocná slovesa v běžné konverzaci není snadné a není to možné bez dobré a široké znalosti fungování angličtiny. v následující kapitolce se pokusím dotknout všech zásadních situací, ve kterých se bez znalosti této gramatiky neobejdete a uvést takové příklady, ze kterých její užitečnost bude jenom čišet. třeba v následující konverzaci mezi nedisciplinovaným pracovníkem a jeho nadřízeným

Why did you walk out of the meeting yesterday afternoon? — I didn’t. — The director said you did. — He doesn’t even know who I am. — He does. And you’re fired. — I am? Who here knows more about these machines than I do? If I don’t do this job, who will? — Look, I don’t want to fire you. I really don’t. But you’ve been a lot of trouble lately, more than anyone else has and I really think you’d better leave right now. — What if I don’t?

nebo v telefonním rozhovoru ušlápnutého manžela a jeho ženy, jejíž podíl na dialogu si můžeme jenom domýšlet

Hello? Yes, honey. … Yes it was … You are? … You do? … You have? … You will? That’s wonderful. I’ll be right over.
(a co že teda ta manželka povídá? třeba tohle: darling, the fight we had was stupid … I am over it now … I love you … I have decided to forgive you … and I will stay with you)

nebo v následujícím rozhovoru

Can I play on your team? — No, sorry, Liz’s playing on our team. — Liz? What can she do that I can’t? — It’s what she will do that you won’t.
co ona umí co já ne? — jde o to co ona udělá, co ty ne

právě na tahle použití pomocných sloves se podíváme v další kapitolce